O normie
ISO/IEC 27001:2013 System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (ang. ISMS – Information Security Management System) – międzynarodowa norma, określająca wymagania dotyczące tego systemu, cele stosowania zabezpieczeń oraz zabezpieczenia, które powinny być stosowane. Istotą normy jest ocena ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji oraz implementacja odpowiedniego nadzoru i zarządzania niezbędnego do zachowania poufności, integralności oraz dostępności informacji.
Norma składa się z części podstawowej oraz załączników. Część podstawowa normy definiuje wymagania związane z ustanowieniem i zarządzaniem ISMS, wymaganą dokumentacją, odpowiedzialnością kierownictwa, wewnętrznymi audytami ISMS, przeglądami ISMS oraz ciągłym doskonaleniem ISMS. Wszystkie wymagania zdefiniowane w części podstawowej powinny być spełnione. Podstawą ustanowienia oraz utrzymania ISMS jest określenie metody oraz przeprowadzenie oceny ryzyka.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w nowej normie to:
- wprowadzenie pojęcia kontekstu organizacji,
- podkreślenie roli przywództwa oraz wykazania zaangażowania kierownictwa w ISMS,
- rozszerzenie wymagań w zakresie celów bezpieczeństwa informacji,
- położenie większego nacisku na skuteczność planów postępowania z czynnikami ryzyka,
- wprowadzenie wymagań dotyczących komunikacji,
- uelastycznienie podejścia do dokumentacji,
- ściślejsze powiązanie zabezpieczeń i postępowaniem z czynnikami ryzyka,
- wprowadzenie pojęcia właściciela ryzyka.
Poza zdefiniowaniem modelu zarządzania bezpieczeństwem informacji, norma ISO/IEC 27001 zawiera opis zabezpieczeń, które należy stosować w celu ograniczenia ryzyka (Załącznik A). Załącznik A jest obligatoryjny, zawiera 14 obszarów, mających wpływ na bezpieczeństwo informacji w organizacji.
Dla kogo
Zasadnicze znaczenie w podejmowaniu działań w każdej organizacji ma INFORMACJA.
Norma ISO/IEC 27001 dotyczy zatem każdej organizacji, niezależnie od i jej wielkości, rodzaju prowadzonej działalności oraz bez względu na jej unikatowość, gdyż w każdej z nich przetwarzane są informacje.
Obecnie systemy informatyczne wspierają realizację większości procesów biznesowych. Łatwy dostęp do informacji powoduje niestety szereg zagrożeń. Podstawowy cel ISO/IEC 27001 to ochrona informacji przed bezpowrotna utratą, zniszczeniem, uszkodzeniem lub też przed dostaniem się w „niepowołane ręce”.
Bezpieczeństwo informacji obejmuje: zabezpieczenia informatyczne, zabezpieczenia fizyczne, odpowiednio sformułowane umowy z dostawcami oraz sformalizowane i przetestowane plany ciągłości działania, a także odpowiednio przeszkolony i świadomy zagrożeń personel.
Koszyści
Dlaczego wdrożyć i utrzymywać System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji?
Przede wszystkim dla:
- porzucenia biurokratycznego podejścia do systemu na rzecz aktywnego jego kształtowania,
- zmniejszenie ryzyka biznesowego poprzez ograniczenie ryzyka utraty bezpieczeństwa informacji,
- wzrostu wiarygodności organizacji i zapewnienia, że powierzone, przetwarzane informacje są w odpowiedni sposób chronione,
- wzmocnienia zabezpieczeń z uwzględnieniem potencjalnych źródeł zagrożeń, jakimi mogą być zarówno ludzie, procesy biznesowe, jak i technologie. Wdrożenie tego systemu wpisuje się w procedury, które umożliwiają organizacji sprawne reagowanie na wszelkie sytuacje kryzysowe,
- pozyskania nowych rynków i klientów, dla których spełnienie określonych norm jest podstawowym warunkiem do rozpoczęcia współpracy,
- zapewnienia, że spełnione są wymogi prawne, do których przestrzegania zobowiązana jest organizacja.
Certyfikacja
Uzyskanie certyfikatu ISO /IEC 27001 wydanego przez niezależną jednostkę certyfikującą, daje:
- potwierdzenie właściwego zarządzania bezpieczeństwem informacji,
- potwierdzenie stosowania przez organizację wewnętrznych narzędzi kontroli oraz gwarancję spełnienia wymogów zarządzania i ciągłości działania,
- wzrost wiarygodności – przekonuje klienta, że bezpieczeństwo jego informacji jest w organizacji celem nadrzędnym,
- potwierdzenie przestrzegania odpowiednich przepisów i prawa,
- weryfikację prawidłowej identyfikacji i oceny czynników ryzyka oraz zarządzania nimi,
- ciągły nadzór potwierdza, że system zarządzania bezpieczeństwem informacji jest właściwie utrzymywany i zgodny z wymaganiami.
Jak przebiega proces certyfikacji?
Jakie są warunki certyfikacji?
Warunki przeniesienia certyfikacji